blog fashion kids style trends stylist shopping ', 'auto');ga('send', 'pageview');

Zomaar ineens werd ik verliefd op een mannencollectie. Werkelijk ieder item zou ik zelf ook in mijn kast willen hebben. Als liefhebber van alles androgyne en overige genderbender-praktijken trek ik mezelf bij deze enthousiast over de streep. Waar kan ik bestellen?!

Die eerste vraag kan ik eigenlijk al direct voor je beantwoorden, want Verena Schepperheyn is o.a. online te koop via Acreati. Een eigentijds modeplatform waar je winkelt via visuele verhalen. Zeker een kijkje waard voor wie eens echt wat anders wil. 

Verena Schepperheyn is een eigentijds herenmerk dat zich specialiseert in het creëren van mid-range luxe items. Verena maakt daarbij gebruik van technieken als borduurwerk, prints en andere vormen van textielmanipulatie. De collecties introduceren een fusie van de klassieke man en zijn menswear met de hedendaagse kijk op masculiniteit. 

Deze hedendaagse kijk van Verena oogt in ieder geval een stuk vrouwelijker of misschien moet ik zeggen gender neutraler dan de klassieke menswear uit bijvoorbeeld de jaren '50. Dit zit hem voor mij met name in het 'flowy' materiaal- en kleurgebruik. Ook de geplooide shorts zouden niet misstaan op een vrouwenbeen. Zo'n girly touch kan menig wenkbrauw doen optrekken wanneer je als man door iedere doorsnee winkelstraat in Nederland loopt. Toch zie ik dit steeds meer in het straatbeeld voorbij komen. 

Nu woon in natuurlijk in Amsterdam en niet in Lutjebroek, maar toch. Ik vind het een interessant gegeven, je gender neutraal kleden. Een paar mooie voorbeelden hiervan zijn bijv. fashionblogger Stylemeautivation, actrice Tilda Swinton (één van mijn persoonlijke stijliconen) en het Amsterdamse label, NHTK. Dit label breekt met de conventionele denkpatronen. De focus ligt op the cut, the shape en the character van het kledingstuk. Er wordt daarbij geen rekening gehouden met mannelijk of vrouwelijk, de goedkeuring van de samenleving of het volgen ingestelde normen. 

Olive Clothing

Olive Clothing

Andere mooie voorbeelden zijn Olive Clothing en mijn mooiste vondst uit Parijs, WOOYOUNGMI. Het Londense Olive produceert met een corporate consience. Dit wil zoveel zeggen als dat ze zich bewust zijn van hun plek in de retail chain en er actief zorg voor dragen dat hun producten van begin tot eind op de juiste manier zijn vervaardigd. Zoals ze zelf zeggen: "In everything but deliveries, we’re committed to a slower pace of life. We have a strong creative voice, and highly specified cultural sensibilities, but ultimately we recognise that we are a part of a chain that begins with farming and yarn production and ends with style. We remain in a constant dialogue with ourselves over the experience of all parties in that chain, from supplier to customer, and are forging forward sensitive to the ethical considerations that preoccupy us and many of our customers alike." Nog een gelukje, Olive is er ook gewoon voor dames!

Net als Verena Schepperheyn is Woo Young Mi een vrouw. Dit geeft beide designers een uniek perspectief van waaruit zij ontwerpen. Voor Woo is een objectief standpunt mogelijk doordat ze alleen denkt aan het ideaalbeeld van de man waarvoor zij ontwerpt. Deze ideale man, als een object in een schilderij, hoeft nooit te veranderen, hij blijft altijd zoals in haar hoofd. Toch benieuwd hoe hij eruit ziet en of deze muze door de jaren heen wellicht eens van gezicht is veranderd? Johnny Depp maybe?!

 

be who you are. be free. 

 

I'll see you all next month of gewoon straks via Instagram waar ik mijn dagelijkse portie aan fashion, interior & kids inspiratie deel.

Liefs,  Selina

 

 

Comment